Jak se zbavit škrábanců v laku aneb fungují barevné tužky?

Velmi častá otázka, kterou nám pokládáte, je, zda je možné škrábance a vrypy v autolaku zaleštit či opravit svépomocí? Odpověď je ANO i NE.

Záleží na hloubce vrypů, na barvě plniče, na tom, do jaké vrstvy máte lak na voze poškrábaný a jaký máte požadavek na konečný vzhled.

Do hry pak také vstupuje zkušenost toho, kdo bude dané poškození opravovat a jaký způsob opravy zvolí.

Druh poškození:

1. Jedná se o 2 vrstvý systém (Báze + LAK) a škrábance jsou v transparentním laku nebo u 1 vrstvého systému (Solid) je poškození v poslední vrstvě (není viditelná žádná spodní vrstva lakovacího systému).

Jde např. o škrábance od kartáčů, které máte na autě po návštěvě automatické myčky. Nebo škrábance od větví a keřů, případně od klíčů u zámku dveří.

2. Jedná se o poškození takového rozsahu, že jsou viditelné vrstvy pod barevným lakem, např. plnič, v horším případě přímo plech.

Běžně tohoto poškození může vzniknout například, když vám někdo klíčem „objede“ bok auta a pěkně přitlačí, nebo dojde ke kolizi s nákupním vozíkem na parkovišti, atd……

Způsob opravy:

1. Zaleštění

– je možné v případě, že máte poškození pouze v poslední vrstvě lakovacího systému, tedy jedná-li se o druh poškození č. 1.

Doporučuje se leštit vždy minimálně ve dvou krocích. Použít tzv. hrubou nebo střední leštící (brusnou) pastu (např. BRAYT T1 hrubá leštící pasta, 3M 50417 Pasta Fast Cut Plus - zelená, 3M 9374 Brusná pasta – bílá), která obsahuje větší zrnka brusného minerálu a dostanete se s ní na „dno“ škrábance.

Ve druhém kroku jemnou leštící pastou zahladíte stopy po broušení a dosáhnete krásně hladkého povrchu. (BRAYT T2 jemná dokončovací pasta, 3M 80349 Brusná pasta Extra Fine Compound – žlutá, 3M 9375 Brusná pasta jemná Pefect It – černá)

Pokud chcete vašemu nově vyleštěnému laku zajistit dlouhodobou ochranu je ideální použít ještě poslední krok – konzervaci (např. ikonický vosk SIMONIZ, 3M 9376 Leštící pasta strojní, 3M 50383 Leštící pasta Perfect-it III).

2. Oprava štětečkem/ tužkou

– bude vždy vidět!

Zde se bohužel nevyhnete tomu, že oprava bude viditelná, štětečkem ani tužkou nelze aplikovat barva či lak v takové kvalitě, jakou má váš původní lak na voze.

Pokud máte tedy druh poškození č. 1 – zkuste rozleštit, nebo se domluvit v lakovně na rozleštění. Pokud se jedná o poškození typu 2, doporučujeme lakovat celý díl/případně lakovat do přístřiku.


TIP!!

V případě, že štěteček či tužku použijete, je třeba dbát na to, aby barva byla přesně v odstínu, který máte na autě. Přibližná „modrá“ nestačí!!!

Jak najít kód autolaku najdete zde >>


I tak budete mít pravděpodobně v laku místo bílé/černé čáry (dle barvy podkladu) čáru v barvě vozidla a budou vidět přechody mezi starým a novým lakem. Zvláště u metalických odstínů, ve kterých jsou obsaženy perletě a hliník, je tento způsob opravy NEVHODNÝ.

Opravu štětečkem/tužkou zvažte pouze v případě, že chcete mít barvu na autě sjednocenou, ale počítáte s tím, že oprava bude vidět. Jinak řečeno, místo bílé čáry po škrábanci bude čára barevná z dálky ne tak viditelná.

POZOR!!!  Univerzální bezbarvé „kouzelné“ tužky na všechny odstíny NEFUNGUJÍ!

3. Oprava sprejem

 – je možné použít v případě poškození č. 2, pokud ovšem nemáte možnost lakovat pistolí. Do spreje je možné naplnit přímo barvu s kódem z vašeho auta. Sprej je rozhodně lepší varianta než tužka či štětec.

Nicméně stále se zde nejedná o kvalitativně shodnou aplikaci jako u stříkací pistole, jak po vizuální stránce, tak po technologické. U spreje jde o 1K systém, lak schne pouze fyzikálně (vytěkáním rozpouštědel) ne chemicky (s tužidlem), proto jeho životnost a odolnost je výrazně nižší než u systému 2K.

Oprava sprejem již vyžaduje jistou zručnost a praxi, pokud oprava nemá být vidět. Každopádně je to dostupná varianta pro ty, kteří nemají možnost použití kompresoru, stříkací pistole, atd.

4. Lakování celého dílu /Lakování do přístřiku

– je nutné v případě, že jde o druh poškození č. 2, kdy jsou vidět spodní vrstvy systému, nebo plech. Leštění by v tomto případě rozhodně nepomohlo a je ztrátou času. Je nutné provést opravu dílu. Dle hloubky defektu je třeba místo odmastit/obrousit/odrezovat/vytmelit/aplikovat plnič a vrchní vrstvy (systém 1K2V nebo 2K1V).

Rozleštit pak můžete vytvrdlý lak a zbytek vozu, abyste „schovali“ místo opravy a celý vůz vypadal jako nový. Postup lakování + rozleštění celého vozu volte v případě nových vozů a vysokého požadavku na kvalitu a vizuální efekt.

Jak lakovat do přístřiku najdete zde >>


TIP!!!

Pokud nemáte zkušenosti s touto opravou, doporučujeme vůz svěřit do rukou odborníků – autolakýrníků.


*   *   *

Jak vidíte, možností jak opravit škrábance je více. Vždy je třeba zvolit odpovídající postup opravy podle druhu poškození a vašich schopností či technických možností a vašeho požadavku na vzhled.

Neexistuje jednoduchá odpověď, ani kouzelná tužka, která spraví všechny laky na světě.

Stačí ale znát druh poškození a dle něj vybrat způsob opravy tak, aby vám po všech stránkách vyhovoval :-).

Nejnovější články