Tajemství dokonalého laku bez smetí

Je to k vzteku!! Takové práce. Takového času, co vás to stálo. Připravit vše, obrousit, odmastit, vytmelit – vyrovnat defekt do dokonalého tvaru. Nalakovat – báze, pak lak.   Je tam, zase. SMETÍ!!!   Co s tím?

Způsobů řešení je hned několik. V podstatě je lze rozdělit na dvě základní kategorie. Záleží totiž na tom, zda řešíte nečistoty v laku ještě před lakováním (prevence), nebo až po, když už nečistoty v laku máte.

Než se podíváme na konkrétní možnosti řešení v jednotlivých případech, popíšeme si nejprve 3 typy nečistot v laku, se kterými se nejčastěji můžeme setkat. Odkud se vlastně berou? Jak se do laku dostávají?

Pokud toto budeme vědět, pomůže nám to rozklíčovat, jak vadám v podobě smetí a nečistot v laku předcházet.

Nečistoty v laku

tvoří poměrně značnou vadu ve vrchním laku. Je to vada viditelná ihned po dokončení lakování. Bohužel dost zásadně snižuje vizuální kvalitu laku a zákazník ji VIDÍ a nelíbí se mu.

Speciálně u lakování automobilů jsou nečistoty v laku extrémně viditelnou vadou.

Nečistotou může být běžný prach, prach z broušení, vlasy, řasy, chloupky – to jsou tzv. nečistoty mechanické. Nečistota může být ale způsobena i nedostatečně vyčištěným vzduchem, kterým se stříká (při pneumatickém stříkání) – např. mastnota – nečistota tzv. chemická.

1. Nečistoty po nedostatečné přípravě

jsou způsobeny nedostatečným očištěním, ofoukáním, otřením antistatickou utěrkou. Způsobují špatnou přilnavost dalších vrstev a možnost vzniku zalakovaného „smetí“, které jinak než znovu obroušením a připravením podkladu pro vrchní lakování nelze odstranit.

Vysvětlení: Antistatická utěrka je báječný v podstatě nenahraditelný pomocník speciálně vyrobený tak, aby dokonale odstranil prach z dílu před lakováním. Nedoporučujeme místo ní používat hadr vystřižený např. ze starého trička, který se navíc válí někde v dílně na stole, nebo nedejbože i pod stolem :-).

Antistatickou utěrku je třeba držet v co nejvyšší čistotě a pokud ji nepoužíváte, uložit ji někam, kde se k ní prach nedostane.

Image 1

2. Nečistoty ve stříkacím boxu

jsou většinou způsobeny:

  • nedostatečnou výměnou filtrů podlahových/stropníchnedostatečnou údržbou stěn (antidust - nástřik na stěny)
  • nedostatečně vyčištěným vzduchem pro stříkání – Zde se může dostat do laku mastnota.
  • vstupem dalších osob do boxu přímo při lakování – Nemělo by se tak stávat, protože v kabinách je přetlak, ale pokud se dveře boxu zbytečně často při lakovacím procesu otevírají, zvyšuje se prašnost v lakovacím boxu.
  • nečistotami a prachem na obleční lakýrníka (vlasy, řasy) – Pokud má na sobě autolakýrník monterky, které tzv. „samy stojí“ a když kýchne, tak se kolem něj zvedne oblak prachu, asi nemůže počítat s tím, že by jeho lakování vypadalo luxusně :-).

To je samozřejmě nadsázka, ale pravdou je, že pokud jste při lakování v boxu v čistém oblečení, výrazně zvýšíte kvalitu laku. Souvisí s tím i pokrývka hlavy, která sice není u mnohých autolakýrníků oblíbená, ale opět vám pomůže a zajistí, že se vám do laku nedostane nějaký ten vlásek.

3. Nečistoty v aplikovaném materiálu

Vlivem delšího skladování a manipulací s barvou, ředidly, tužidly a lakem se může mechanická nečistota dostat do pistole a následně i do laku na voze.


Tajemstvím dokonalého laku bez smetí je prevence!

Největší službu vám udělá opravdu prevence. Než pokaždé tahat smetí z laku, leštit celé auto, nebo znovu brousit a lakovat, vyplatí se dodržovat pár zásad, které vám odfiltrují největší množství nečistot.

Prevence? Jak na to?

  • Dodržujeme v maximální možné míře čistotu v lakovacím boxu/místě, kde lakujeme. Pravidelně vyměňujeme filtry, udržujeme stěny i nářadí v čistotě.
    Zajistíme dostatečně kvalitní filtraci vzduchu pro stříkání. Viz. výše nečistoty ve stříkacím boxu. Udržujeme i lakýrníka v čistotě (např. overaly).
  • Vrchní barvy a laky před vlastní aplikací vždy filtrujeme přes plastová nebo papírová sítka z nylonu.

Image 2

  • Nelakujeme, na stejném místě, kde brousíme. V ideálním případě klasicky vybavené lakovny je pro broušení určeno přípravné stání. Do boxu se chodí už jen „na čisto“. A nejlépe je, když je tam lakýrník sám. Návštěvy v boxu, chození sem a tam, zvyšuje riziko nečistot v laku!
  • Dostatečně očistíme lakovaný povrch – ofoukáme, otřeme antistatickou utěrkou.
  • Máme vždy v pořádku sítko v pistoli.

Toto vše nám výrazně zredukuje množství nečistot v laku a sníží tak počet dodatečných oprav a zalešťování. Je třeba však přiznat, že i přes poctivé dodržování těchto preventivních opatření se do laku občas smetí dostane a je třeba se ho zbavit.

Jak tedy na to smetí, když už ho v laku máme?

1. Lak je mokrý, nečistoty jsou vidět

Můžete je zkusit vytáhnout z laku speciální jehlou na nečistoty – pokud je to nečistota takového typu, u které to lze a pokud to uděláte včas a lak se vám ještě slije.

Image 3

2. Lak je zaschlý – tzv. řešení po:

Zaleštění

– pokud se jedná o tzv mechanické nečistoty – prach, smetí, vlasy – lze doporučit rozleštění, ať už bodové, nebo pak přeleštění celého vozu pro dokonalý výsledek. (Pokud nebyly nečistoty dostatečně odstraněny po přípravě, tedy před lakováním a jsou zalakované pod bází a lakem, bude nutné bohužel přistoupit k rozbroušení a novému lakování.)

Reoprava

- pokud by se jednalo o nečistoty chemické – např. mastnota – tak tady budete muset řešit opětovným rozbroušením, odmaštěním a pokud pochází mastnota ze stříkaného vzduchu, bude nutné pořešit i filtry vzduchu a vyčištění pistolí, rozvodů, atd. Pokud budete reopravu řešit pomocí tzv. Spot Repair (bodové opravy), návod jak na to a praktické tipy a vychytávky k lakování do ztracena najdete zde>>

Snížení ceny lakování

- pokud zákazníkovi vizuální vady v laku v podobě smetí nebudou vadit, natolik, aby chtěl po vás nápravu, můžete se dohodnout i na snížení ceny lakování. Obecně to moc nedoporučuji, jedná se zde nejen o cenu, ale i o vaše dobré jméno. A o to přijít nikdo přece nechceme.


Závěrem lze říci, že účinnou zbraní proti nečistotám v laku může být prevence vedoucí k maximálně možným čistým podmínkám pro aplikaci vrchních materiálů. Preventivní opatření odfiltrují největší množství nečistot a ušetří vám čas i peníze při reopravách a zalešťování.

Nečistot, které se vám do laku dostanou, je pak podstatně méně. I s nimi si ale jde poradit, ikdyž to dost zdržuje a chápeme to jako práci a náklady navíc.

Co bychom ale pro dokonalý výsledek a spokojeného zákazníka neudělali, že?

* * *

A co vy? Jak konkrétně a jak často řešíte SMETÍ a nečistoty v laku vy?

Máte i jiné řešení?

Pokud mátě nějaký tip, pište k nám na Facebook a inspirujte ostatní.

Nejnovější články