Je to k vzteku!! Takové práce. Takového času, co vás to stálo. Připravit vše, obrousit, odmastit, vytmelit – vyrovnat defekt do dokonalého tvaru. Nalakovat – báze, pak lak. Je
tam, zase. SMETÍ!!! Co s tím?
Způsobů řešení je hned několik. V podstatě je lze rozdělit na dvě základní kategorie. Záleží totiž na
tom, zda řešíte nečistoty v laku ještě před lakováním (prevence), nebo až po, když už nečistoty v laku
máte.
Než se podíváme na konkrétní možnosti řešení v jednotlivých případech, popíšeme si nejprve 3 typy nečistot
v laku, se kterými se nejčastěji můžeme setkat. Odkud se vlastně berou? Jak se do laku dostávají?
Pokud toto budeme vědět, pomůže nám to rozklíčovat, jak vadám v podobě smetí a nečistot v laku předcházet.
Nečistoty v laku
tvoří poměrně značnou vadu ve vrchním laku. Je to vada viditelná ihned po dokončení lakování. Bohužel
dost zásadně snižuje vizuální kvalitu laku a zákazník ji VIDÍ a nelíbí se mu.
Speciálně u lakování automobilů jsou nečistoty v laku extrémně viditelnou vadou.
Nečistotou může být běžný prach, prach z broušení, vlasy, řasy, chloupky – to jsou tzv. nečistoty mechanické.
Nečistota může být ale způsobena i nedostatečně vyčištěným vzduchem, kterým se stříká (při pneumatickém
stříkání) – např. mastnota – nečistota tzv. chemická.
1. Nečistoty po nedostatečné přípravě
jsou způsobeny nedostatečným očištěním, ofoukáním, otřením antistatickou utěrkou. Způsobují špatnou přilnavost
dalších vrstev a možnost vzniku zalakovaného „smetí“, které jinak než znovu obroušením a připravením podkladu
pro vrchní lakování nelze odstranit.
Vysvětlení: Antistatická utěrka je báječný v podstatě nenahraditelný pomocník speciálně
vyrobený tak, aby dokonale odstranil prach z dílu před lakováním. Nedoporučujeme místo ní používat hadr
vystřižený např. ze starého trička, který se navíc válí někde v dílně na stole, nebo nedejbože i pod stolem
:-).
Antistatickou utěrku je třeba držet
v co nejvyšší čistotě a pokud ji nepoužíváte, uložit ji někam, kde se k ní prach nedostane.
2. Nečistoty ve stříkacím boxu
jsou většinou způsobeny:
-
nedostatečnou výměnou filtrů podlahových/stropníchnedostatečnou údržbou stěn (antidust
- nástřik na stěny)
-
nedostatečně vyčištěným vzduchem pro stříkání – Zde se může dostat do laku mastnota.
-
vstupem dalších osob do boxu přímo při lakování – Nemělo by se tak stávat, protože v kabinách je přetlak,
ale pokud se dveře boxu zbytečně často při lakovacím procesu otevírají, zvyšuje se prašnost v lakovacím
boxu.
-
nečistotami a prachem na obleční lakýrníka (vlasy, řasy) – Pokud má na sobě autolakýrník monterky, které
tzv. „samy stojí“ a když kýchne, tak se kolem něj zvedne oblak prachu, asi nemůže počítat s tím, že by
jeho lakování vypadalo luxusně :-).
To je samozřejmě nadsázka, ale pravdou je, že pokud jste při lakování v boxu v čistém oblečení, výrazně
zvýšíte kvalitu laku. Souvisí s tím i pokrývka hlavy, která sice není u mnohých autolakýrníků oblíbená,
ale opět vám pomůže a zajistí, že se vám do laku nedostane nějaký ten vlásek.
3. Nečistoty v aplikovaném materiálu
Vlivem delšího skladování a manipulací s barvou, ředidly, tužidly a lakem se může mechanická nečistota
dostat do pistole a následně i do laku na voze.
Tajemstvím dokonalého laku bez smetí je prevence!
Největší službu vám udělá opravdu prevence. Než pokaždé tahat smetí z laku, leštit celé auto, nebo znovu
brousit a lakovat, vyplatí se dodržovat pár zásad, které vám odfiltrují největší množství nečistot.
Prevence? Jak na to?
-
Dodržujeme v maximální možné míře čistotu v lakovacím boxu/místě, kde lakujeme. Pravidelně vyměňujeme filtry,
udržujeme stěny i nářadí v čistotě.
Zajistíme dostatečně kvalitní filtraci vzduchu pro stříkání. Viz. výše nečistoty ve stříkacím boxu. Udržujeme
i lakýrníka v čistotě (např. overaly).
-
Vrchní barvy a laky před vlastní aplikací vždy filtrujeme přes plastová
nebo papírová sítka z nylonu.
-
Nelakujeme, na stejném místě, kde brousíme. V ideálním případě klasicky vybavené lakovny je pro broušení
určeno přípravné stání. Do boxu se chodí už jen „na čisto“. A nejlépe je, když je tam lakýrník sám. Návštěvy
v boxu, chození sem a tam, zvyšuje riziko nečistot v laku!
-
Dostatečně očistíme lakovaný povrch – ofoukáme, otřeme antistatickou
utěrkou.
-
Máme vždy v pořádku sítko v pistoli.
Toto vše nám výrazně zredukuje množství nečistot v laku a sníží tak počet dodatečných oprav a zalešťování.
Je třeba však přiznat, že i přes poctivé dodržování těchto preventivních opatření se do laku občas smetí
dostane a je třeba se ho zbavit.
Jak tedy na to smetí, když už ho v laku máme?
1. Lak je mokrý, nečistoty jsou vidět
Můžete je zkusit vytáhnout z laku speciální jehlou
na nečistoty – pokud je to nečistota takového typu, u které to lze a pokud to uděláte včas a lak se
vám ještě slije.
2. Lak je zaschlý – tzv. řešení po:
Zaleštění
– pokud se jedná o tzv mechanické nečistoty – prach, smetí, vlasy – lze doporučit rozleštění, ať už bodové,
nebo pak přeleštění celého vozu pro dokonalý výsledek. (Pokud nebyly nečistoty dostatečně odstraněny po
přípravě, tedy před lakováním a jsou zalakované pod bází a lakem, bude nutné bohužel přistoupit k rozbroušení
a novému lakování.)
Reoprava
- pokud by se jednalo o nečistoty chemické – např. mastnota – tak tady budete muset řešit opětovným rozbroušením,
odmaštěním a pokud pochází mastnota ze stříkaného vzduchu, bude nutné pořešit i filtry vzduchu a vyčištění
pistolí, rozvodů, atd. Pokud budete reopravu řešit pomocí tzv. Spot Repair (bodové opravy),
návod jak na to a praktické tipy a vychytávky k lakování do ztracena najdete zde>>
Snížení ceny lakování
- pokud zákazníkovi vizuální vady v laku v podobě smetí nebudou vadit, natolik, aby chtěl po vás nápravu,
můžete se dohodnout i na snížení ceny lakování. Obecně to moc nedoporučuji, jedná se zde nejen o cenu,
ale i o vaše dobré jméno. A o to přijít nikdo přece nechceme.
Závěrem lze říci, že účinnou zbraní proti nečistotám v laku může být prevence vedoucí k maximálně
možným čistým podmínkám pro aplikaci vrchních materiálů. Preventivní opatření odfiltrují největší
množství nečistot a ušetří vám čas i peníze při reopravách a zalešťování.
Nečistot, které se vám do laku dostanou, je pak podstatně méně. I s nimi si ale jde poradit, ikdyž to
dost zdržuje a chápeme to jako práci a náklady navíc.
Co bychom ale pro dokonalý výsledek a spokojeného zákazníka neudělali, že?
* * *
A co vy? Jak konkrétně a jak často řešíte SMETÍ a nečistoty v laku vy?
Máte i jiné řešení?
Pokud mátě nějaký tip, pište k nám na Facebook a
inspirujte ostatní.